Har I fået en idé til en ny forening, der mangler i Aalborg? Her på siden finder I relevant information om, hvad det kræver at opstarte en ny frivillig social forening.
I De Frivilliges Hus kan alle frivillige sociale foreninger og grupper få rådgivning til at starte en forening. Vi kan for eksempel hjælpe jer med:
En forenings vedtægter kan ses som foreningens regler. Vi har foreningsfrihed i Danmark, og derfor er der ingen regler for, hvordan foreningsvedtægter skal se ud, men vi har nogle anbefalinger. Vedtægter skal på den ene side være korte og enkle og på den anden side specifikke nok til at navigere efter, hvis der opstår konflikter. Vedtægter bør som minimum dække emner som: Foreningens formål, medlemskreds, bestyrelsens sammensætning, rammen for generalforsamlingen, tegningsret og procedure for opløsning af foreningen. De Frivilliges Hus har skabeloner til vedtægter, I kan tage udgangspunkt i. Tag gerne kontakt til os, så sender vi dem.
På den stiftende generalforsamling gennemgår initiativgruppen vedtægterne punkt for punkt. Hver paragraf vedtages en ad gangen med simpelt flertal, og til sidst vedtages de samlede vedtægter. Hele bestyrelsen underskriver de nye vedtægter. Det er vigtigt, at referenten udarbejder et referat, der indeholder alle beslutninger fra den stiftende generalforsamling. Referenten, ordstyreren og formanden underskriver referatet. Referatet er foreningens ”fødselsattest” og skal fremover bruges i forskellige sammenhænge – for eksempel som dokumentation for, at foreningen formelt eksisterer. Kontakt os, hvis I vil have vores skabelon til dagsorden til stiftende generalforsamling, I kan tage inspiration fra. Vi hjælper også gerne til som for eksempel ordstyrer på dagen.
Efter den stiftende generalforsamling, bør I oprette en mailadresse til foreningen, hvis ikke I allerede har gjort det. Fordelene ved, at foreningen har sin egen mailadresse er, at foreningen ikke skal have en ny mailadresse, når der kommer udskiftninger i bestyrelsen. Derudover kan flere fra bestyrelsen logge ind på mailkontoen og tjekke mails.
Der er intet krav om, at man skal registrere sin forening i CVR, men hvis I vil søge tilskud fra det offentlige eller oprette en bankkonto, skal I oprette et CVR-nummer. Til registreringen på virk.dk skal I bruge et personligt MitID fra én i bestyrelsen og en mailadresse. Når I har modtaget jeres CVR-nummer, kan I gå i banken og oprette en bankkonto. Husk at medbringe foreningens vedtægter og referatet fra den stiftende generalforsamling. Begge dele underskrevet. Vær opmærksom på bankgebyrer og spørg efter en god aftale med banken. Foreninger med CVR-nummer er omfattet af loven om Offentlig Digital Post og skal aktivere den digitale postkasse på virk.dk. I kan læse mere om, hvordan I opretter diverse her.
Børneattest
Hvis jeres forening beskæftiger sig med børn og unge under 15 år, skal I indhente børneattester på de personer, der er i kontakt med børnene eller de unge. Læs mere om reglerne for børneattester, og hvordan I indhenter dem her.
Skatteregler
En forening er skattefri, hvis den udelukkende er almennyttig, almenvelgørende eller hvis den ikke har erhvervsmæssig indkomst. At være almenvelgørende betyder blandt andet, at foreningen bruger sine midler til støtte for en større kreds af personer, der har vanskelige livsforhold.
GDPR – opbevaring af personoplysninger
Sørg for at minimere personlige oplysninger, som foreningen skal ligge inde med i blandt andet medlemslister, mails og foreningsdokumenter. Foreningen må gerne have en medlemsliste, men I er ansvarlige for, at oplysningerne er korrekte, behandles fortroligt og opbevares sikkert. Tjek hvordan sikkerheden omkring mails, data og dokumenter er ”i skyen” og i de IT-løsninger, foreningen bruger. Der findes forskellige guides og skabeloner til foreninger, der gør det ret simpelt. Kontakt os og hør nærmere eller læs mere her.
Forsikring
En forening behøver som udgangspunkt ikke tegne forsikring for sine frivillige. Hvis det frivillige arbejde kan sidestilles med lønarbejde, skal foreningen have en arbejdsskadeforsikring. De frivilliges egne (fritids)ulykkesforsikringer dækker, så længe det frivillige arbejde ikke kan sidestilles med lønarbejde. Vær opmærksom på, at ikke alle har en ulykkesforsikring, derfor er det en god idé at informere frivillige, hvis I som forening ikke har en forsikring. Læs mere her.
Guides til opstart af forening
Center for Frivilligt Socialt Arbejde har forskellige guides til, hvordan man opstarter en frivillig social forening.
Socialkompas
Opret jeres foreningstilbud på Socialkompas, så folk, der søger hjælp ved, at I eksisterer.
Rekruttering af frivillige
Har I brug for nye frivillige kræfter? Find viden og inspiration til rekruttering af nye frivillige.